منو

انواع الکترود جوشکاری را بشناسیم…

کاربر گرامی 1402/03/10

جوشکاری برای اتصال قطعات به وسیله الکترودهای جوشکاری و از طریق پر کردن فضای خالی بین آن ها انجام می شود.الکترود یک مفتول فلزی است با پوشش فلاکس بر روی آن .این نوع پوشش قوس الکتریکی را ثابت نگه می دارد و به عنوان عایق برای افزایش مدت خنک شدن جوش مناسب می باشد.پوشش فلاکس الکترودها انواع مختلفی دارد:پوشش قلیایی،رتیلی،رتیلی با پودر آهن،سلولزی.الکترودهای جوشکاری برق دارای پوشش هستند و الکترودهای بدون پوشش برای جوشکاری گاز آرگون و CO2 به کار می رود.

الکترود جوشکاری بر اساس شاخصه های مختلف دسته بندی می شوند.یکی از آن ها جنس مفتول آن می باشد.

  • مفتول فولاد کم کربن
  • مفتول فولاد زنگ نزن
  • مفتول آلومینیومی
  • مفتول نیکلی

برای انتخاب الکترود مناسب برای انجام کار باید به یکسری از نکات توجه کرد.الکترود باید متناسب با نوع متریال جوشکاری انتخاب شود.

الکترودهای مصرفی

الکترودهای مصرفی دارای نقطه ذوب پایین هستند . مورد استفاده از این نوع الکترودها در جوشکاری MIG است . برای ساخت الکترودهای مصرفی ، موادی مانند فولاد نرم و فولاد نیکل استفاده می شود . نکته ای که در استفاده از این نوع الکترودها باید به یاد داشته باشید ، تعویض آن ها در دوره زمانی های متناوب است . تنها عیب این الکترود ها این است که از آن ها به فراوانی در صنایع استفاده نمی شود . مزیت این الکترود ها نیز سادگی استفاده و نگهداری از آن ها می باشد. این الکترودها را می توانید در سایت یا اپلیکیشن RockyWeld خریداری کنید.


الکترود های غیر مصرفی

این نوع الکترود ها به الکترودهای مقاوم نیز شهرت دارند . همانطور که از نام آن ها پیداست این الکترودها در طول عملیات جوشکاری مصرف و تمام نمی شوند . به عبارتی آن ها در طی فرایند جوشکاری ذوب نمی شوند . اما با توجه به عملیات تبخیر و اکسیده شدن که در طول فرایند جوشکاری رخ می دهد ، مقداری از طول آن ها کم می شود . الکترودهای غیر مصرفی نقطه ذوب بالایی دارند . آن ها قادر به پر کردن شکاف جوشکاری نیستند . مواد سازنده الکترود های غیر مصرفی ، تنگستن ، گرافیت یا کربن پوشیده شده با مس است . درجه ذوب کربن 3350 درجه سلسیوس است . از الکترودهای غیر مصرفی در جوشکاری TIG استفاده می شود .

نامگذاری الکترودها

الکترودها را بر اساس ویژگی‌های مختلفی مانند جنس پوشش فلاکس، ضخامت پوشش فلاکس، جنس ساخت و جنس مفتول دسته ‌بندی می‌کنند. الکترودها بر اساس استانداردهای مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند؛ استانداردهای AWS، DIN، BS، DS، ISO2560 و… از جمله استانداردهایی هستند که الکترودها برحسب آن‌ها کدگذاری می‌شوند.

بررسی اعداد مورد استفاده در نامگذاری الکترودها

اولین دو رقم از چهار رقم عدد و یا اولین سه رقم از 5 رقم عدد مورد استفاده در نامگذاری الکترودها ، مشخص کننده حداقل قدرت کششی است . برای مثال الکترود E6010 ، الکترود با قدرت کششی 60000 psi است ؛ در حالیکه E10018 ، الکترودی با قدرت کششی ، 100000 psi است .

بررسی الکترودهای مورد استفاده در جوشکاری

به عنوان یک جوشکار ، انواع مشخصی الکترود در بازار موجود است که ممکن است بخواهید از آن ها استفاده کنید . یک ماشین جوشکاری DC ، قوس الکتریکی ملایمی ایجاد می کند . الکترودهای DC ، تنها در دستگاه های جوشکاری DC قابل استفاده هستند . الکترودهایی که برای ماشین های AC ساخته شده اند می توانند با ماشین های DC نیز کار کنند . الکترودهای E6010 ، E6011 ، E6013 ، E7018 ، E7024 متداول ترین الکترودهای کاربردی هستند.

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین اطلاعاتی که مربوط به الکترودهای جوشکاری است را با شما به اشتراک بگذاریم. از اینکه با ما همراه بودید متشکریم. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

اولین دیدگاه را ثبت کنید

متن دیدگاه*

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

منطقه ارسال خود را انتخاب کنید
انتخاب آدرس جهت نمایش محصولات آن منطقه
فروشگاه اینترنتی راکی ولد
منطقه ارسال خود را انتخاب کنید
انتخاب آدرس جهت نمایش محصولات آن منطقه
منطقه ارسال خود را انتخاب کنید
انتخاب آدرس جهت نمایش محصولات آن منطقه
تماس با ما
شما این محصولات را انتخاب کرده اید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فروشگاه اینترنتی راکی ولد