منو

فرآیند برش شعله چیست و چگونه کار می کند؟

کاربر گرامی 1402/03/20

آشنایی با تکنیک فرآیند برش شعله

مقاله حاضر به این موضوع می پردازد که فرآیند برش شعله چیست و چگونه کار می کند؟

برش شعله چیست؟

این یک فرآیند برش حرارتی است که برای جداسازی و شکل دادن به اجزای فولادی استفاده می شود. برش شعله از اکسیژن و منبع سوخت برای ایجاد شعله برای ذوب مواد استفاده می کند.

فرآیندی که با نام های زیادی شناخته می شود

فرآیندی که غالباً برش شعله نامیده می شود با عبارات مختلفی مانند برش اکسی استیلن، برش گاز سوخت اکسی، سوزاندن اکسیژن، سوزاندن فولاد و سایر عبارات بسیار زیاد شناخته می شود. این فرآیند اکنون حدود 111-112 سال قدمت دارد زیرا در سال 1901 توسط توماس فلچر ثبت شد. یکی از اولین کاربردهای تجاری چیزی بود که بریتانیایی ها از آن به عنوان «ورود غیرمجاز بانک» یا «ترک ایمن» یاد می کردند.

برش شعله چگونه کار می کند؟

این فرآیند یک فرآیند حرارتی-شیمیایی است که به منبع گرمای شدید، به نام “پیش گرم” و اکسیژن خالص نیاز دارد. اکسیژن خالص مورد نیاز حداقل خلوص 99.5 درصد است که حداقل خلوصی است که معمولاً در سیلندرها و سیستم های حجیم ارائه می شود. کاهش خلوص 0.1% سرعت برش را تا حدود 10% کاهش می دهد، بنابراین می توان ضرورت خلوص را مشاهده کرد.

در حالی که منبع اکسیژن ممکن است خالص باشد، اتصالات نامناسب، شلنگ‌های بد یا هر نوع نشتی می‌تواند باعث ایجاد ناخالصی در سیستم شود و در نتیجه سرعت برش را کاهش دهد. خلوص بالای اکسیژن وضعیت بسیار خطرناکی را ایجاد می کند و نیاز به دقت در انتخاب تجهیزات و طراحی سیستم های لوله کشی برای استفاده از آن دارد. اسناد متعددی برای کمک به این مسائل ایمنی در دسترس است. قانون فدرال (OSHA) الزامات متعددی را برای تجهیزات مورد استفاده و همچنین رویه هایی که باید دنبال شوند ارائه می کند.

این فرآیند را می توان برای برش یا جدا کردن بسیاری از مواد مختلف با این نیاز اساسی استفاده کرد که اکسید تشکیل شده باید دارای نقطه ذوب کمتری نسبت به ماده پایه باشد. نمونه خوبی از موادی که نمی توان آنها را برش داد، آلومینیوم است که نقطه ذوب آن بین 1200 تا 1300 درجه فارنهایت است اما اکسید آن در محدوده 5000+ درجه فارنهایت است. فولاد ضد زنگ دارای افزودنی هایی مانند کروم و نیکل است که برای “مقاومت در برابر اکسیداسیون” اضافه شده است و این همان فرآیندی است که فرد سعی در ترویج آن دارد، یعنی این نوع مواد بدون کمک بریده نمی شوند.

چه ضخامتی از مواد را می توان برش داد؟

این فرآیند می تواند از ضخامت ورق فلزی به مواد 100 اینچی برش دهد. قبل از سال 1958 که پلاسما معرفی شد، تمام ضخامت ها با شعله برش داده می شد. امروزه فلز نازک‌تر از 3/8-1/2 معمولاً فقط با پلاسما یا لیزر برش داده می‌شود، زیرا مواد نازک برای برش شعله بسیار چالش برانگیز هستند. مواد نازک به یک پیش گرمای بسیار شدید نیاز دارند زیرا سرعت برش مورد نیاز برای یک برش با کیفیت خوب بسیار بالا است، بنابراین یک پیش گرم با سرعت بالا در دمای بالا مورد نظر است.

فرآیند برای همه ضخامت ها یکسان است و این به این صورت است که مواد باید تا دمای 1600-1800 درجه فارنهایت “پیش گرم” شوند، سپس اکسیژن خالص به منطقه از پیش گرم شده تخلیه می شود و سپس فولاد اکسید شده یا سوزانده می شود، از این رو اصطلاح می شود.

“سوزش” (اصطلاح “مشعل” اغلب برای اپراتور استفاده می شود).

 کیفیت سطح برش نهایی با لبه بالایی تیز، سطح برش مربع/مسطح و لبه پایینی تیز بدون سرباره می تواند بسیار عالی باشد.

پارامترهایی که برش شعله را کنترل می کنند چیست؟

کیفیت برش به پارامترهای متعددی بستگی دارد که اصلی ترین آنها صلاحیت مشعل/اپراتور است. یک لیست مختصر، اما نه کامل از موارد/پارامترهایی که کیفیت برش را کنترل می‌کنند شامل:

انتخاب صحیح نوک برش

انتخاب مناسب فشار اکسیژن برش

پیش گرمایش مناسب (عملکردی از نوک برش و اپراتور) شامل مقدار پیش گرمایش و همچنین نسبت اکسیژن به گاز سوخت است.

سرعت برش مناسب

نکته مناسب برای کار

انتخاب صحیح گاز سوخت

یک سیستم تامین گاز (هم گاز سوخت و هم اکسیژن) برای تامین مقدار گاز مورد نیاز در فشار مورد نیاز کافی است.

اکثر این پارامترها ممکن است بسته به جنس و وضعیت سطح صفحه ای که قرار است برش داده شود، متفاوت باشد. همه این موارد توسط اپراتور کنترل می شود و بر اهمیت یک اپراتور آموزش دیده و همچنین یک ماشین مناسب و به خوبی نگهداری می شود.

برای انتخاب محصول مناسب و داشتن بهترین عملکرد جوش با کارشناسان مجرب راک ولد(Rock Weld) تماس بگیرید.

اولین دیدگاه را ثبت کنید

متن دیدگاه*

دیدگاهتان را بنویسید

نام شما* ایمیل شما*

منطقه ارسال خود را انتخاب کنید
انتخاب آدرس جهت نمایش محصولات آن منطقه
فروشگاه اینترنتی راکی ولد
منطقه ارسال خود را انتخاب کنید
انتخاب آدرس جهت نمایش محصولات آن منطقه
منطقه ارسال خود را انتخاب کنید
انتخاب آدرس جهت نمایش محصولات آن منطقه
تماس با ما
شما این محصولات را انتخاب کرده اید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فروشگاه اینترنتی راکی ولد